Analoga TV-kanaler ersätts av digitala den 18 februari 2025 Från den 18 februari krävs en digitalbox för att komma åt TV-grundutbudet, då vi stänger ned det analoga nätet. Du kan beställa boxen gratis från Telia från och med oktober, då tjänsten aktiveras. Du behöver inte ha ett internetabonnemang för att tjänsten ska fungera.
I grundutbudet (som ingår i din hyra) via digitalboxen ingår SVT1, SVT2, SVT barnkanalen, SVT24, Kunskapskanalen, TV4, och Access TV.

Har du beställt hem en box och behöver hjälp med att installera den kan du beställa hem en tekniker från Telia. Det kostar inget extra.

Frågor och svar kring detta finns att läsa på Telias hemsida.
Du når Telias support på tel: 020-20 20 70, eller 90 200, där du som inte har BankID kan beställa en personlig kod för att legitimera dig vid beställning av tv-box.

Bredband, TV och telefoni

Våra lägenheter har ett öppet fibernät. Det betyder att du som hyresgäst själv kan välja leverantör för bredband, TV och telefoni.

På beställningsportalen Z-market jämför du priser från leverantörer, tar del av erbjudanden och beställer tjänster.

Det är du själv som installerar det material du beställt, om inte din leverantör tillhandahåller den tjänsten. All felanmälan av tjänster och mediaskåp skall göras till din leverantör av bredband/TV.

Mediaskåp och uttag

Samtliga lägenheter har medieskåp monterade. Där kan du förslagsvis placera din router. Bredvid närverksuttaget i vardagsrummet finns ett uttag (koaxial) för de analoga kanalerna.

Se vilka tjänster du kan köpa via beställningsportalen sala.zmarket.se.

TV-kanaler

SVT1, SVT2, SVT barnkanalen, SVT24, Kunskapskanalen, TV4, och Access TV är basutbudet som ingår i din hyra.

För att ta del av grundutbudet (som är valfritt) krävs en digitalbox som du beställer kostnadsfritt på Telias hemsida (extern länk). Det går även bra att ringa in en beställning på telefonnummer 90 200.

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du beställer en personlig kod som du kan använda för alla dina ärenden hos Telia. Läs mer på telia.se/id.

Observera att du inte behöver ha internet för att kunna använda tjänsten. Du har även möjlighet att beställa gratis installationshjälp från Telia.

Digitalboxen är personlig, vilket innebär att du ansvarar för att lösa återlämning till Telia innan en eventuell flytt.

Frågor och svar kring detta finns att läsa på Telias hemsida.

Driftstatus

Felanmälan

  • Fibernät och tjänster
    Kontakta din tjänsteleverantör
    Grundutbud tv

Länkar:
Z-market
https://sala.zmarket.se/privat/felanmalan

Frågor och svar

Om du inte har internetuppkoppling och lamporna på din router/utrustning lyser så ska du felanmäla detta till din tjänsteleverantör. Om internetutrustningen är helt släckt lägger du en serviceanmälan.

Tycker du att innehållet är bra?

Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.