Gör om hemma

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll förkortas oftast ”HLU”. Det innebär att du som hyresgäst påverkar underhållsplanen i din lägenhet.

Vi har en generell tidsplan över när lägenheterna kan underhållas, när det gäller golv och väggar. Om du önskar tidigarelägga till exempel en tapetsering så kan du välja att betala mellanskillnaden för de åren som återstår på tidsplanen. Det kan vara ett enkelt sätt att fräscha upp din lägenhet.

Väljer du att tidigarelägga lägenhetsunderhåll kontaktar du kundservice.
Övriga val hanterar du på Mina sidor.

Vad kan jag välja mellan?

Vi rekommenderar att du bokar ett besök hos kundservice för att se vår utställningsvägg med de olika tapet-, golv-, köksluckor och handtagsvarianterna som vi erbjuder. Provernas färg kan variera beroende på vilken skärm du använder.

Tapeter

Tapetutbudet kommer från Boråstapeter-Borosan easy up 20
Provernas färg kan variera beroende på vilken skärm du använder.

Se tapeter

Golv, luckor, bänkskivor och handtag

Vi rekommenderar att du bokar ett besök hos kundservice för att se vår utställningsvägg med de olika tapet-, golv-, köksluckor och handtagsvarianterna som vi erbjuder. Provernas färg kan variera beroende på vilken skärm du använder.

Se vårt utbud

Hur gör jag när jag har bestämt mig för vad jag vill ha?

På Mina sidor hittar du underhållstatus under fliken funktioner. Där fyller du i artikelnummer i noteringsrutan för rummet du vill renovera.

Väljer du att beställa något som inte är dags att utföra enligt lägenhetens underhållsplan, kommer du att faktureras summan som står i kolumnen ”kostnad för tidigare underhåll”. Beställningen måste då lämnas direkt till kundservice innan vi lägger beställningen till entreprenör.

Hur skiljer man sovrummen från varandra i en planlösning?

Sovrummen räknas från vänster varv när du går in i lägenheten. Det är viktigt att du vet det när du lägger din beställning så allt blir rätt och riktigt.

Planlösning lägenhet med utmärkta sovrum

Eftersom man räknar sovrummen i ett vänstervarv från ingången blir sovrummet på 10,7 kvadratmeter det första och det på 13,2 kvadratmeter det andra.

Allmänt om renovering

Parkett, vitvaror, badrum och WC, och samtliga linoleumgolv är alltid en bedömningsfråga. Har du funderingar kring din lägenhet kontaktar du kundservice som lägger en serviceanmälan.

Enligt besiktning

I protokollet står vad du kan få renoverat i din lägenhet. Du hör av dig till vår kundservice för att lägga din beställning.

Det är tillåtet att renovera själv som hyresgäst om det är fackmannamässigt utfört. Det är däremot inte tillåtet att göra permanenta ändringar i planlösningen, som till exempel att göra om en fyra till en femma.

Renoveringar måste även kunna återställas den dag du bestämmer dig för att flytta, om vi inte godkänner den vid avflyttningsbesiktningen.

När hantverkarna kommer

Tapetsering & målning

Innan hantverkarna kommer och tapetserar eller målar så måste ni ta ner allt från väggarna och skjuta in möbler i mitten av rummet. Det ska vara minst 1,5 meter från vägg till möbler. Bredden på de möbler som är kvar i rummet får inte överstiga 1,5 meter. I mindre rum, som är smalare än 3 meter, är det nödvändigt att flytta ut alla möbler.

Om det finns kablar på golvlister, socklar eller dörrfoder så ska de plockas ned, dock inte strömförande kablar till vägguttag.

Väggarna som ska målas/tapetseras ska vara rentorkade och eventuella klistermärken/dekaler/affischer ska vara borttagna. Tänk även på att ta ned gardiner och plocka undan andra lösa föremål.

Golv, badrum och kök

Innan hantverkarna kommer för att lägga nya golv eller göra om badrummet, så måste alla möbler avlägsnas från de aktuella rummen. Du ska även ta bort kablar som sitter fast på golvlister, dock inte strömförande kablar till vägguttag. Om ni har tvätt- diskmaskin eller torktumlare som ni har installerat själva måste ni koppla ur dem och flytta ut dem från badrum eller kök.
Är detta inte klart när hantverkarna kommer så debiteras ni för merarbetet. Detta gäller även om ni måste be vår personal om hjälp.