Individuell mätning och debitering av varmvatten (IMD)
IMD innebär att man mäter varje lägenhets individuella förbrukning och debiterar för det (plus 25% moms). Bakgrunden till detta är ett beslut på EU-nivå, som innebär att energiförbrukning i allt större utsträckning ska kopplas till slutanvändaren.
Kan jag se hur mycket varmvatten jag förbrukar?
Ja. Du följa din varmvattenförbrukning när du loggar in på ”Mina sidor”. Du kan se ett diagram med staplar och välja om du vill se förbrukningen per månad, per dag och per timme.
Varmvatten är en rörlig post som specificeras på din hyresavi. Eftersom varmvatten tidigare ingått i hyran för vi avdrag för snittförbrukning. Nivåerna är överenskomna med Hyresgästföreningen. Förbrukningen av varmvatten mäts i kubik (m³).
Hur minskar jag min förbrukning på enklaste sätt?
- Håll kranen stängd när du tvålar in dig, schamponerar håret eller diskar. På bara tre minuter kan det gå åt 36 liter vatten om det står och rinner.
- Gör en serviceanmälan om din kran droppar eller toaletten rinner.
- Undvik att bada – ta en dusch istället.
- Kör inte halvfulla tvätt- eller diskmaskiner.
Vart placeras/sitter mätaren?
Mätaren placeras i badrummet i lägenheten, bakom en plåtlucka vid toalettstolen.
Var kan jag läsa mer om IMD?
Du kan läsa mer om individuell mätning och debitering på Boverkets hemsida