Hyresgästen åtgärdar

Som hyresgäst finns vissa saker som du behöver åtgärda på egen hand.

  • Byta glödlampor, lysrör (inklusive glimtändare), säkringar, även lampor i vitvaror och badrumsskåp.
  • Rengöra fettfilter i spisfläktar och dragkåpor.
  • Rengöra golvbrunn och vattenlås. Om du har stopp i avloppet i handfat, diskho, badkar eller dusch även efter att du har rensat golvbrunn, vattenlås, bottenventil ska du göra en serviceanmälan. Du ska anmäla om det läcker eller tar lång tid för vattnet att rinna undan ordentligt. Du får inte använda starka lösningsmedel som kaustiksoda eftersom det kan fräta på rören så att de går sönder. Välj ett rengöringsmedel som inte är för starkt.
  • In- och urkoppling av tvätt- och diskmaskin (anlita fackman vid behov).
  • Innan du flyttar ut måste du återställa borttagen lägenhetsutrustning som exempelvis badkar, innerdörrar, hatthylla, garderober, ungsplåtar och andra skåp.

Onormalt slitage eller skadegörelse

Om du gjort en serviceanmälan eller om vi vid en besiktning upptäcker onormalt slitage eller skadegörelse, kan följande komma att debiteras dig vilket betyder att du kan få betala för:

  • Låsbyte om du tappat bort en eller flera nycklar till lägenheten.
  • Nycklar som du kvitterat ut debiteras om du inte kan lämna in dem vid avflytt.
  • Onormalt slitage på vägg, golv och snickerier som borrhål, slagskador, fettfläckar, ritat på tapet, rivmärken på tapet, brännmärken, skador eller skärmärken på bänkskivor med mera.
  • Trasiga glashyllor, fack, lådor, dörrhyllor eller grönsakslåda i kylskåp och frys.
  • Spruckna spisplattor eller spishäll.
  • Sprucken eller trasig WC-stol eller handfat.
  • Trasiga lägenhetsfönster.
  • Saknade gardinbeslag
  • Saknad brandvarnare.

Det krävs oftast att vi besöker dig för att på plats göra en bedömning gällande eventuell debitering.

Tycker du att informationen på den här sidan var användbar, tydlig och lätt att förstå?