Gå till innehåll
Gå till startsidan
  • Logga in
  • Grovsopcontainer HT 2025
  • Hem
  • För bostadssökande
  • För hyresgäster
  • På gång
  • Vi är Salabostäder
  • Kontakta oss
  • Frågor och svar

Serviceanmälan via telefon är stängd 18/12 kl 7.00-9.00

Serviceanmälan går inte att göra via telefon den 18 december kl 7.00-9.00. Du kan alltid göra serviceanmälan via Mina sidor.
  • Sök ledigt
  • Registrera dig i bostadskön
  • Serviceanmälan
  • Autogiro och e-faktura
  • Frågor och svar
  • Kontakta oss

Senaste nytt

Hyreshöjningen för 2026

december 11, 2025

I förra årets hyresförhandling gjordes en treårs överenskommelse vilket innebär att hyrorna redan är satta för 2026 och även för 2027. Det här ger bättre planeringsförutsättningar, både för er som hyresgäster och för oss som bolag.

Salabostäders nya vd

december 2, 2025

Bernard Niglis går i pension och Sara Grandin har tagit över rollen som vd för Salabostäder med start 1 december 2025.

Vattenskador i badrummet

november 12, 2025

Du som hyr en lägenhet har skyldighet att vara rädd om din bostad. Det kan bli du som får betala för reparationen om du inte rapporterar vattenskada till oss, eller själv är skyldigt till att något går sönder eller blir förstört.

Visa mer

Projektnyheter

Kullersten på Klampenborg

september 8, 2025

Klampenborg, Karpgatan 1, 2 och 4, får fint kring husen med fina kullerstenytor där vi lägger om marksten och plattor....

Färdigställt fläktrum på Johannesbergsgatan 11

maj 15, 2025

I januari i år färdigställdes det nya fläktrummet, som hanterar värme och ventilation för Johannesbergsgatan 11.

Bergvärme i Salbohed och Sätrabrunn

januari 27, 2025

I april 2024 inleddes arbetet med att bytet från pellets/olja till bergvärme i Salbohed. Här är några bilder från projektets gång. Samma konvertering utfördes även i Sätrabrunn, där arbetet gick parallellt. Installationen färdigställdes i slutet av 2024.

Visa mer

För bostadssökande

Här hittar du allt du behöver veta för att kunna ställa dig i kö och slutligen bli hyresgäst. Du finner också information om våra bostadsområden och vilka lägenheter som är lediga på respektive område.

För hyresgäster

Välkommen som hyresgäst hos Salabostäder! Här har vi samlat boendeinformation och allt som kan vara bra att veta om livet i hyresrätt. Från praktiska saker som vad du behöver tänka på inför inflyttning och vad du får göra om i lägenheten, till dina skyldigheter som hyresgäst och vad som ingår i hyran.

Vi är Salabostäder

Här hittar du information om oss som företag. Från vår vision och vårt miljöarbete, till hur vår organisation är uppbyggd....

Frågor och svar

Vad innebär det att bli någons borgensman?

Om du som bostadssökande saknar inkomst för sex månader framåt begär vi en borgensman för att kunna gå vidare med din ansökan.

Vad är en borgensman?

En borgensman är någon som åtar sig att betala en skuld för någon annan om personen inte betalar själv.

Det betyder att om en hyresgäst inte betalar sin hyra och det finns en borgensman så blir borgensmannen skyldig att stå för hyresbetalningen.

Borgensåtagandet gäller fullt ut och avser alla kostnader som hänger samman med hyresavtalet. Det kan förutom hyran röra sig om betalningsansvar för kostnader som uppstår på grund av vanvård eller onormalt slitage av lägenheten men även kostnader som räntor, avgifter och inkasso.

Giltighetstid och uppsägning

  • Ett borgensåtagande ska sägas upp skriftligt.
  • Uppsägningstiden är 9 månader.
  • Borgensförbindelsen kan sägas upp tidigast efter 1 år och 3 månader, det vill säga till och med 2 år från då den trädde i kraft. Detta regleras i Hyreslagen (Jordabalken 12 kapitlet, §28a).

Min kyl isar igen och det rinner ut vatten på golvet. Vad kan jag göra?

Det finns några saker du som hyresgäst kan göra för att åtgärda problem med kylen.

  1. Se till att det inte står några matvaror direkt mot den bakre väggen i kylen.
  2. Håll temperaturen mellan 2 & 8 grader. Installatörer brukar ställa temperaturen på 5 grader.
  3. Se till att avrinningshålet är rensat så det inte är stopp.
  4. Rensa is från rännan som leder till avrinningshålet.
  5. Börja om från början. Stäng av kylen och frosta av samt torka av all fukt innan man startar upp den igen.

Får jag inreda mitt källarförråd eller garage så att jag eller exempelvis mina gäster kan sova där?

Nej. Garage och förråd är enligt avtal inte godkända för annat än förvaring.

Vad betyder "Must carry" i lägenhetsdeklarationen?

”Must carry” är engelska för ”vidaresändningsplikt”. Vår kommunikationsoperatör (Telia) är skyldig att se till att de som är anslutna till tv-nätet kan ta emot grundutbudet av TV-kanaler utan särskild betalning. Detta regleras av Radio- och TV-lagen (RTL, SFS 1996:844). Läs mer om bredband och tv

Visa mer

Genvägar

Uthyrningsregler

Våra bostadsområden

Trygghet och störningar

Kontakta oss

Kontakta oss

Du är välkommen att kontakta oss via något av alternativen nedan. För en smidigare process ber vi dig först kolla om ditt ärende går att lösa med våra e-tjänster.

Öppettider receptionen

Måndag - Fredag: 13:00 — 16.00

Lunchstängt: 12:00 — 13:00

Avvikande öppettider kan förekomma, se vår kontaktsida för aktuell information.

E-tjänster

Utför dina ärenden enkelt och snabbt med våra e-tjänster genom att logga in på Mina sidor.

Till e-tjänsterna

Mejla

Skicka e-post med dina frågor till info@salabostader.se

Skicka mejl

Besök oss

Receptionen

Öppettider vardagar kl. 13.00-16.00.
Du hittar oss på Brunnsgatan 31.

Visa karta

Ring oss

Kundservice 0224-858 10.

Telefontid vardagar 9.30-16.00.
Lunchstängt kl. 12.00-13.00.

Alla kontaktuppgifter

Adress
Salabostäder AB, Box 63, 733 21 Sala

Besöksadress
Brunnsgatan 31, 733 31 Sala

Telefon
0224-858 00

E-post
info@salabostader.se

Salabostader.se

Om webbplatsen
Tillgänglighet
Miljöpåverkan

Ändra cookie-inställningar