Gå till innehåll
Gå till startsidan
  • Logga in
  • Grovsopcontainer HT 2025
  • Hem
  • För bostadssökande
  • För hyresgäster
  • På gång
  • Vi är Salabostäder
  • Kontakta oss
  • Frågor och svar

Missfärgat vatten

Sala kommun flödestestar brandposter vilket kan orsaka missfärgat vatten och tryckskillnader. Det finns en kartbild som visar aktuellt område på Tekniska kontorets Facebook, samt i nyhetsflödet nedan.

Grovsopcontainer på ditt område

Nu kan du passa på att kasta soffan, stora kartonger, den gamla tv:n med mera. Gå in och följ länken bredvid för att se när containern är på ditt område: Klicka här för att se datum.
  • Sök ledigt
  • Registera dig i bostadskön
  • Serviceanmälan
  • Autogiro och e-faktura
  • Frågor och svar
  • Kontakta oss

Senaste nytt

Vattenskador i badrummet

november 12, 2025

Du som hyr en lägenhet har skyldighet att vara rädd om din bostad. Det kan bli du som får betala för reparationen om du inte rapporterar vattenskada till oss, eller själv är skyldigt till att något går sönder eller blir förstört.

Schema för strömavbrott på Dalhem

november 10, 2025

Sala-Heby Energi kommer att byta elskåpen på Dalhem vilket kommer innebära planerade strömavbrott under denna vecka.

Sponsringsansökan för föreningar är öppen

november 3, 2025

Nu är det dags att skicka in en ansökan om föreningssponsring. För att vi ska behandla din ansökan behöver du skicka in den senast den 15 december.

Visa mer

Projektnyheter

Kullersten på Klampenborg

september 8, 2025

Klampenborg, Karpgatan 1, 2 och 4, får fint kring husen med fina kullerstenytor där vi lägger om marksten och plattor....

Färdigställt fläktrum på Johannesbergsgatan 11

maj 15, 2025

I januari i år färdigställdes det nya fläktrummet, som hanterar värme och ventilation för Johannesbergsgatan 11.

Bergvärme i Salbohed och Sätrabrunn

januari 27, 2025

I april 2024 inleddes arbetet med att bytet från pellets/olja till bergvärme i Salbohed. Här är några bilder från projektets gång. Samma konvertering utfördes även i Sätrabrunn, där arbetet gick parallellt. Installationen färdigställdes i slutet av 2024.

Visa mer

För bostadssökande

Här hittar du allt du behöver veta för att kunna ställa dig i kö och slutligen bli hyresgäst. Du finner också information om våra bostadsområden och vilka lägenheter som är lediga på respektive område.

För hyresgäster

Välkommen som hyresgäst hos Salabostäder! Här har vi samlat boendeinformation och allt som kan vara bra att veta om livet i hyresrätt. Från praktiska saker som vad du behöver tänka på inför inflyttning och vad du får göra om i lägenheten, till dina skyldigheter som hyresgäst och vad som ingår i hyran.

Vi är Salabostäder

Här hittar du information om oss som företag. Från vår vision och vårt miljöarbete, till hur vår organisation är uppbyggd....

Frågor och svar

Varför är elementen kalla?

Inomhustemperaturen kan hålla rätt värde trots att elementet känns kallt. Värmesystemet regleras i de flesta av våra hus med både utom- och inomhusgivare.

Vår, sommar och höst kan därför elementen ibland kännas kalla trots att temperaturen i lägenheten är uppnådd.

Temperaturen ska vara minst 21 grader +/- 0,5 grader. Skulle temperaturen vara lägre så är du välkommen att kontakta oss efter att ha mätt temperaturen under ett par dagar.

Läs mer om värme vatten och ventilation.

Hur vet jag att det är någon från Salabostäder som ringer på dörren?

Det är lätt för dig som hyresgäst att ta reda på om det är någon från Salabostäder som ringer på din dörr.
Vi legitimerar oss alltid. Vi kan dessutom hänvisa till informationsutskick som förberett dig på vårt besök.

Anledningar till att vi kommer hem till dig

Du har gjort en serviceanmälan

Har du gjort en serviceanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Har du angett att du inte vill att vi går in med huvudnyckel ringer vi innan, men då kan personen som ringer hänvisa till din serviceanmälan. Blir du osäker, kontakta kundservice.

Vi utför arbeten i fastigheten

Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Om du är osäker – kontakta kundservice

Kontakta kundservice om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kontrollera om det är sant eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla kundservice och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om.

Kontaktuppgifter

Skicka e-post till kundservice
eller ring oss på 0224 – 858 00

Vad händer om en hyresgäst avlider och borgensman finns?

När ett dödsfall inträffar så kräver Salabostäder hyra från dödsboet under uppsägningstid och tid för tömning av lägenhet. Finns inga pengar i dödsboet så går vi vidare till borgensman med kravet. Det finns inget som löser borgensmannen ur sitt åtagande i samband med hyresgästens dödsfall.

Vad är OVK?

OVK, obligatorisk ventilationskontroll, är en typ av besiktning som ska göras regelbundet, i de flesta byggnader. Syftet är att visa att inomhusklimatet är bra och att ventilationssystemen fungerar.

Det är byggnadens ägare som ska se till att OVK utförs.

Kravet på OVK finns sedan 1991. Det bör finnas OVK-protokoll för byggnaden, hos kommunens byggnadsnämnd, från regelbundna kontroller.

Vi brukar avisera OVK i god tid direkt till dig som är hyresgäst via SMS, samt avisering i brevlådan. Kontakta gärna kundservice om du är osäker på om det är en entreprenör utskickad av oss. Din trygghet är viktig för oss.

Visa mer

Genvägar

Uthyrningsregler

Våra bostadsområden

Trygghet och störningar

Kontakta oss

Kontakta oss

Du är välkommen att kontakta oss via något av alternativen nedan. För en smidigare process ber vi dig först kolla om ditt ärende går att lösa med våra e-tjänster.

Öppettider receptionen

Måndag - Fredag: 13:00 — 16.00

Lunchstängt: 12:00 — 13:00

Avvikande öppettider kan förekomma, se vår kontaktsida för aktuell information.

E-tjänster

Utför dina ärenden enkelt och snabbt med våra e-tjänster genom att logga in på Mina sidor.

Till e-tjänsterna

Mejla

Skicka e-post med dina frågor till info@salabostader.se

Skicka mejl

Besök oss

Receptionen

Öppettider vardagar kl. 13.00-16.00.
Du hittar oss på Brunnsgatan 31.

Visa karta

Ring oss

Kundservice 0224-858 10.

Telefontid vardagar 9.30-16.00.
Lunchstängt kl. 12.00-13.00.

Alla kontaktuppgifter

Adress
Salabostäder AB, Box 63, 733 21 Sala

Besöksadress
Brunnsgatan 31, 733 31 Sala

Telefon
0224-858 00

E-post
info@salabostader.se

Salabostader.se

Om webbplatsen
Tillgänglighet
Miljöpåverkan

Ändra cookie-inställningar