Serviceanmälan

Innan du gör en serviceanmälan ska du kontrollera om problemet är något du själv ska lösa. När du bor i en hyresrätt finns en vårdplikt där du som hyresgäst (och alla som vistas i ditt hem), ska sköta om ditt boende och förebygga skador. Du ansvarar själv för att göra saker som att byta glödlampor, rengöra filter, rensa avlopp i kök och badrum och byta batteri i brandvarnaren.

Du har skyldighet att upplysa oss omedelbart om du ser eller misstänker fukt, mögel, skadedjur, vattenskada eller om du t.ex. har en kran som droppar eller läcker. 

Serviceanmälan

En serviceanmälan gör du till oss om det är något som är fel i lägenheten eller fastigheten. Med vår e-tjänst Serviceanmälan kan du anmäla fel dygnet runt.

Till Serviceanmälan

Telefon till serviceanmälan 0224 – 858 25
Måndag – fredag 7.00-16.00 (vardagar)
Lunchstängt 12.00-13.00

Vid månadsskiftet är det många som byter bostad vilket kan påverka väntetiderna i telefon.

Vad händer sedan?

När du har gjort en felanmälan är det viktigt att du är tillgänglig på telefonen så att vår reparatör kan boka ett besök för att åtgärda felet.

Vår reparatör provar att ringa tre gånger. Om du inte svarar kommer ordern att avrapporteras (avslutas) i vårt system och du måste göra en ny anmälan.

Rätt att gå in i lägenheten med reservnyckel

Salabostäder har rätt att utföra nödvändig tillsyn och gå in i lägenheten med reservnyckel utan hyresgästens medgivande för att kontrollera lägenhetens skick, eller för att genomföra brådskande förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, exempelvis en akut åtgärdande av en vattenläcka. Detta enligt Hyreslagen (Jordbalken 1970:994 12 kap. 26 § 1 st)

Din vårdplikt som hyresgäst innebär att:

  • Du behöver ta hand om din lägenhet på ett ansvarsfullt sätt.
  • Du ska vara rädd om lägenheten så var försiktig och undvik onödigt slitage.
  • Lägenheten ska hållas ren och städad, vädra ordentligt och använd utrustningen på rätt sätt.
  • Du är ansvarig för att utrustning, dörrar, fönster m.m. inte går sönder eller blir förstörd.

Meddela omgående om något går sönder eller en skada uppstår – t.ex. vid en vattenläcka.

Om du inte anmäler ett fel som Salabostäder måste åtgärda, kan du bli ersättningsskyldig.

Bredband och tv

Kontakta din tjänsteleverantör för serviceanmälan gällande bredbandstjänster, digital-tv och IP-telefoni (fibernät).

Driftavbrott hos Sala Heby Energi

Driftavbrott/felanmälan (extern länk)

Kundservice – för andra frågor än felanmälan

Skicka e-post till kundservice

Telefon 0224 – 858 10
Måndag – fredag 9.30-16.00 (vardagar)
Lunchstängt 12.00-13.00

Tänk på att alltid presentera dig, ange personnummer på den som står för hyresavtalet och meddela ditt ärende tydligt vid kontakt med kundservice. Det ger oss bättre möjlighet att ge dig en bra och snabb service. Om du ringer åt en anhörig, tänk på att det är avtalsinnehavarens uppgifter vi behöver.

Besök

Öppettider kundservice
Måndag-fredag 13.00-16.00 (vardagar)
Brunnsgatan 31 i Sala

Tycker du att informationen på den här sidan var användbar, tydlig och lätt att förstå?