Sök
Sök
Mina sidor

Hyran

Som hyresgäst väljer du det betalningssätt som passar dig bäst: pappersfaktura, e-faktura eller autogiro.

Hyran betalas alltid i förskott och senast sista vardagen i innevarande kalendermånad. Betalningspåminnelse skickas inte ut, utan Salabostäder överlämnar alla betalningsärenden till Íntrum som därefter bevakar betalningen. Uteblir betalning trots att inkassokrav skickats, sänds ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten. Betalas inte hyran riskerar du att förlora din hyresrätt.

Bankgiro Salabostäder AB
Vi har två bankgirokonton, välj det som passar dig bäst.

  • 356-2386, ange OCR-nummer
  • 5035-3366, ange kund- eller personnummer

Autogiro

Det enklaste sättet att få autogiro är att du ansöker i din internetbank eller följer nedanstående länk och registrerar ditt medgivande till autogiro.

Länk till medgivande av autogiro

Du kan också få en autogiroblankett i Salabostäders kundtjänst.

Autogiro innebär att hyressumman automatiskt meddelas från Salabostäder till din angivna bank varje månad. Banken skickar i sin tur pengarna till Salabostäder i rätt tid förutsatt att det finns tillräckligt med pengar på det angivna kontot.

E-faktura
Om du inte vill ha en pappersfaktura är e-faktura ett smart sätt. Den skickas till dig via din Internetbank, där du kan läsa den på datorskärmen, precis som en vanlig pappersfaktura. Om du vill få din hyresavi som e-faktura registrerar du dig först via din Internetbank och följer därefter instruktionerna. När du väl lärt dig hur e-faktura fungerar är det jättesmidigt, men i början kan det finnas frågor, så här kommer några Frågor & svar. 

Hur vet jag om jag fått en e-faktura?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank för att se om du har fått någon e-faktura för betalning.

Får jag även en pappersfaktura?
Nej, när du anmält att du vill få e-faktura är detta den enda fakturan som kommer.

Vad är elektronisk faktura (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
Via din Internetbank kan du registrera dig för elektronisk faktura.
Där följer du instruktionerna för anmälan/teckna nytt.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Salabostäder AB ett inkassokrav på papper och lagstadgad kravavgift påförs nästa månads hyresavi.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Salabostäder AB.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta vår kundtjänst via telefon 0224-858 10 eller via e-post info@salabostader.se.